کاشت انگور از قلمه محبوب ترین روش برای تکثیر انگور است، اما روش های ساده دیگری نیز برای پرورش انگور وجود دارد که ارزش توجه دارد. 

من در مورد 5 روش برای تکثیر انگور از ابتدا تا انتها با شما صحبت خواهم کرد.

 

 

انگور یکی از ساده ترین گیاهان برای تکثیر در خانه است و به راحتی از قلمه های چوب سخت یا چوب نرم ریشه می اندازد. تنها چیزی که نیاز دارید چند اینچ درخت انگور است که به گونه‌ای کوتاه شده باشد که جوانه‌های زنده را در خود جای دهد، و شما در مسیر رشد انگور از قلمه هستید.

هر سال، انگور باید در اواخر پاییز و زمستان هرس شود تا محصول خوب در سال بعد تضمین شود. این قلمه ها اغلب دور ریخته می شوند، اما فقط با کمی تلاش، می توانید آن را به صدها گیاه جدید تبدیل کنید.

در بسیاری از موارد، فقط برداشتن یک قلمه خواب با چند جوانه متصل و چسباندن آن به زمین برای شروع یک گیاه کاملاً جدید کافی است.

در حالی که تکثیر انگور از قلمه های چوب سخت ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه است، پنج روش مختلف برای تکثیر موفقیت آمیز انگور در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن وجود دارد. من قصد دارم شما را از طریق هر 5 روش آشنا کنم و توضیح دهم که چرا هر روش را انتخاب می کنید.

پنج روش برای تکثیر انگور عبارتند از:

  • قلمه های چوب سخت – استفاده از چوب های خفته که در پاییز یا زمستان هرس می شوند.
  • قلمه های گرین وود – بهترین استفاده در فصل رشد برای تکثیر سریع گیاهان است.
  • پیوند – زمانی که برای مقاومت در برابر بیماری نیاز به یک پایه تخصصی است در تاکستان ها استفاده می شود.
  • لایه بندی – برای پر کردن نقاط خالی در یک ردیف یا باغبانان خانگی برای بزرگ کردن لکه انگور استفاده می شود.
  • رشد از دانه – به صورت تجاری استفاده نمی شود زیرا گونه های انگور به دانه واقعی نمی شوند، اما آزمایش و ایجاد انواع جدید می تواند سرگرم کننده باشد.

رشد انگور از قلمه در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن

 

از آنجایی که انگور پرورش دهندگان پرباری است، به راحتی می توان قلمه ها را در دست گرفت. در فصل رشد، زمانی که گیاهان به طور فعال شاخه های جدید را بیرون می آورند، به آنها قلمه های “گرین وود” می گویند.

در طول فصل خارج از فصل، زمانی که گیاهان در خواب هستند، شما انگور را از قلمه های “چوب سخت” می روید.

هر دو روش مزایای خود را دارند، اما رشد انگور از قلمه های چوب سخت رایج ترین روش است زیرا انگور معمولاً در حالت خواب هرس می شود.

گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن | تکثیر انگور (5 راه!)

نحوه رشد انگور از قلمه های چوب سخت در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن

تکثیر چوب سخت رایج‌ترین روش است، اگرچه چند نوع انگور وجود دارد که نمی‌توان آنها را با استفاده از قلمه‌های چوب سخت مانند انگور موسکادین تکثیر کرد.

هر سال در فصل خواب، انگور باید هرس شود تا محصول سالم در سال بعد تضمین شود.

گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن | تکثیر انگور (5 راه!)

انگورهای انگور می توانند ساق پا شوند و اگر نسبت چوب بالایی به ریشه خیلی زیاد باشد، ریشه ها نمی توانند همه انگورها را تغذیه کنند.

با هرس انگورها از بزرگ بودن، سالم بودن و شیرین بودن انگورهای تولید شده اطمینان حاصل می کنید.

قلمه های دور ریخته شده از یک تاک را می توان برای تولید ده ها گیاه جدید در هر سال استفاده کرد.

گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن | تکثیر انگور (5 راه!)

تکثیر انگور با قلمه چوب سخت. عکس از مارک شرلی (CCBY)

قلمه هایی به طول 12-18 اینچ با 3 جوانه یا بیشتر از گیاهان خفته در پاییز یا زمستان گرفته می شود. قلمه های چوب سخت تا آغاز فصل رشد در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن در یک محیط مرطوب سرد نگهداری می شوند.

کمی قبل از شروع فصل رشد، قلمه های انگور را یا پینه می کنند تا باعث رشد ریشه شود و یا به سادگی در هورمون ریشه زایی فرو برده و در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن در خاک قرار می دهند.

برای کالوس قلمه ها ، آنها در معرض گرمای مرطوب طولانی مدت قرار می گیرند تا باعث شود که پایه بریده شده شروع به ترمیم کند و بافتی مانند سلول های بنیادی تولید کند که می تواند به ریشه تبدیل شود. این می تواند مشکل باشد و اگر به اشتباه انجام شود قلمه ها می توانند کپک بزنند یا زودتر جوانه بزنند.

برای نتایج بهتر، قبل از کاشت  آنها در عمق 2 تا 3 اینچ در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن در خاک مرطوب گلدان ، آنها را در هورمون ریشه زایی فرو کنید  .

خاک را مرطوب نگه دارید و در عرض چند هفته باید جوانه ها را ببینید. قبل از کاشت قلمه‌ها در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن در بیرون از خانه در اوایل تا اواسط تابستان، اجازه دهید قلمه‌های شما مستقر شوند و در گلدان‌ها ریشه محکمی داشته باشند.

قلمه هایی که از چوب غیر فعال استفاده می کنند باید 80 درصد یا بیشتر از آن درصد موفقیت داشته باشند.

گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن | تکثیر انگور (5 راه!)

جوانه شکستن چوب سبز روی درخت انگور

رشد انگور از قلمه های گرین وود

قلمه های چوب سبز یا قلمه های درختان انگور که به طور فعال در حال رشد هستند نیز می توانند برای تکثیر در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن استفاده شوند. قلمه های گرین وود پتانسیل خشک شدن را دارند و روشی کمتر قابل اعتماد برای مبتدیان هستند.

چند دلیل وجود دارد که چرا می‌توانید از قلمه‌های چوب سبز تکثیر کنید:

  • شما می خواهید شروع به تکثیر کنید و تابستان است
  • یکی از دوستان یا همسایگان به شما قلمه های سبز چوب را در طول فصل رشد پیشنهاد می کند
  • شما می خواهید تعداد زیادی انگور را در یک سال تکثیر کنید (پس از استقرار و رشد، می توانید از قلمه های خود قلمه بگیرید و به معنای واقعی کلمه هزاران گیاه را در یک سال تولید کنید)
  • شما در حال تلاش برای پرورش نوعی انگور هستید که از قلمه های چوب سخت رشد نمی کند. برخی از نمونه‌ها عبارتند از انگور موسکادینی (Vitis rotundifolia) یا انگور کبوتری (Vitis aestivalis) که 1-2٪ درصد موفقیت از قلمه‌های غیرفعال و تقریباً 70٪ درصد موفقیت از قلمه‌های سبز است.

گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن | تکثیر انگور (5 راه!)

قلمه هایی به طول حدود 4-6 اینچ باید در اواخر بهار تا اواخر تابستان از انگورهای سالم گرفته شود.

برای به حداقل رساندن اتلاف آب از طریق منافذ برگ، همه به جز یک برگ حذف می شوند. انتهای بریده شده را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و قلمه چوب سبز را در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن در خاک گلدان بکارید. گیاه خود را در محیط گرم و مرطوب نگهداری کنید.

گیاهان انگور که از قلمه های چوب سبز شروع شده اند باید در عرض 1-2 هفته شروع به رشد کنند.

تکثیر انگور به روش لایه بندی در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن

لایه بندی به معنای دفن بخشی از انگور مستقر تا زمانی که ریشه کند. این یک راه سریع برای تولید چند تاک جدید در طول فصل رشد است و شاید ساده‌ترین روش برای باغبان خانگی باشد که فقط 2 یا 3 گیاه جدید می‌خواهد.

لایه بندی گاهی اوقات در یک محیط تجاری استفاده می شود تا از درخت انگور همسایه برای جایگزینی تاک مرده در یک ردیف استفاده شود.

یک گیاه انگور مادری را انتخاب کنید و یک درخت انگور جوان و هنوز انعطاف پذیر 1 تا 3 ساله را در نزدیکی سطح زمین خم کنید تا به زمین برسد.

قسمتی از درخت انگور را  در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکندر زیر خاک دفن کنید و مطمئن شوید که حداقل 1 گره را دفن کرده اید. گره ها جایی هستند که ریشه های جدید در هنگام دفن شدن بیشتر در آنها شکل می گیرد. اطمینان حاصل کنید که انتهای درخت انگور در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن بالای سطح زمین باقی بماند تا به رشد خود ادامه دهد.

گیاه جدید انگور باید در عرض چند ماه ریشه بسازد و پس از اینکه به خوبی ریشه داد می توان آن را از گیاه مادر جدا کرد.

تکثیر انگور از طریق پیوند در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن

از آنجایی که انگور تمایل دارد از قلمه ها ریشه بزند، اغلب توسط پرورش دهندگان خانگی از پیوند استفاده نمی شود. مواقعی وجود دارد که یک پرورش دهنده تجاری دارای یک نوع انگور مطلوب است و می خواهد آن را روی پایه قوی تر یا مقاوم به بیماری ایجاد کند.
پیوند زدن همچنین می‌تواند راه خوبی برای جایگزینی سریع درخت انگور با گونه‌ای مطلوب‌تر باشد. اگر انگور مستقر دارید اما طعم آن را دوست ندارید، آن را به زمین برش دهید و روی چوب انگور خفته جدید پیوند بزنید.

گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن | تکثیر انگور (5 راه!)

سینی انگور پیوندی که برای اولین بار جوانه می شکند. توسط Grafted Vines (CCBYSA)

این فرآیند بسیار شبیه تکثیر از قلمه های چوب سخت است، اما به جای اینکه قلمه را در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکندر زمین قرار دهید، آن را روی قسمت بریده شده انگور موجود می چسبانید.
برای چسباندن انتهای بریده قلمه انگور جدید خود به یک ریشه ثابت از نوار پیوند استفاده کنید. اگر پایه شما چندین زخم دارد، می توانید سعی کنید تعدادی تکه چوب انگور را به همان پایه که در زیر نشان داده شده است پیوند بزنید.

گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن | تکثیر انگور (5 راه!)

پیوند پیوند روی انگور پیوندی. عکس از W. Carter (CCBYSA)

دستورالعمل های دقیق برای پیوند انگور را می توانید در اینجا  بیابید: راهنمای خانه: نحوه پیوند انگور در ریشه

رشد انگور از دانه در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن

انگور را می توان از بذر تکثیر کرد، اما با گیاه مادری یکسان نخواهد بود.

به طور کلی، کاشت انگور از دانه توصیه نمی شود، نه به این دلیل که جوانه نمی زنند، بلکه به این دلیل که انگورهای جدید مانند والدینشان نیستند.

انگورها عموماً به‌صورت «کلونال» تکثیر می‌شوند، به‌گونه‌ای که «در نوع درست» باشند. وقتی دانه های انگور را در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن می کارید، احتمالاً تا حدودی شبیه والدین هستند، اما می توانند به طور قابل توجهی متفاوت باشند. همانطور که کودکان فقط شبیه والدین خود هستند، نهال انگور نیز ممکن است تلخ باشد وقتی پدر و مادر شیرین باشد.

پرورش انگور از دانه ابزار مهمی برای پرورش دهندگان انگور و کسانی است که علاقه مند به توسعه انواع انگور خود هستند. همچنین می تواند یک آزمایش سرگرم کننده برای باغبان خانه باشد، زیرا هرگز نمی دانید چه چیزی به دست خواهید آورد.

گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن | تکثیر انگور (5 راه!)

تفاله انگور شراب قرمز پس از فشار دادن پر از دانه های زنده است. عکس توسط davitydave (CCBY)

دانه های انگور را می توان از دانه های انگور جمع آوری کرد، تمیز کرد و در یک حوله کاغذی مرطوب یا مستقیماً در خاک در یخچال به مدت 3 ماه نگهداری کرد. پس از طبقه بندی سرد در یخچال، دانه انگور را می توان در بهار در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن کاشت و به گیاهان جدید جوانه می زند.

گیاهان در حال تکثیر در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن

من 5 روش برای تکثیر انگور در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری سرامیک نشکن ارائه کرده‌ام، اما توصیه می‌کنم کاشت انگور را از قلمه‌ها، ترجیحاً قلمه‌های چوب سخت، امتحان کنید، زیرا این روش قابل اعتمادترین است.

شما همچنین می توانید از روش برش چوب سخت برای تکثیر تعدادی از گیاهان دیگر استفاده کنید و بسیاری از واریته ها دارای میزان موفقیت 80-99٪ هستند. ما خولان دریایی را از قلمه‌ها پرورش می‌دهیم و تقریباً 100 درصد موفقیت داشته‌ایم.

به همین ترتیب، پرورش سنجد از قلمه ها فوق العاده آسان است.

رشد زغال اخته از قلمه ها کمی پیچیده تر است، اما میزان موفقیت هنوز هم به طور معقولی بالاست. گیاهان زغال اخته در مهدکودک ها بسیار گران هستند، بنابراین ارزش تلاش کردن را دارد، حتی با میزان موفقیت کمی پایین تر.