صنوبر / Slagle کریستال 
در این مقاله
  • رو به رشد
  • تکثیر
  • گلدان مجدد
  • نکات

گیاهان آپارتمانی محبوب که مجموعاً به عنوان دراسنا Dracaenas شناخته می شوند، در واقع شامل چندین گونه از جنس دراسنا  Draceana و همچنین برخی از گیاهان هستند که اکنون در جنس های کاملاً متفاوت طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال، گیاه آپارتمانی که گاهی اوقات ” درخت ti ” نامیده می شود ، اکنون به طور رسمی با عنوان Cordyline  australis شناخته می شود، حتی اگر هنوز هم گاهی اوقات به عنوان دراسنا فروخته می شود.

بنابراین، هنگامی که یک گیاه آپارتمانی دراسنا را خریداری می کنید ، معمولاً یکی از گونه هایی را می خرید که با برگ های نیزه ای یا علف مانندی که از یک یا چند ساقه اصلی ضخیم و عصایی امتداد می یابند، می خرید. گونه های دیگری از Dracaena نیز وجود دارند که از ریشه های ریزوم مانند رشد می کنند، اما این گونه ها معمولاً با نام های دیگری به فروش می رسند.

گونه هایی که معمولاً به عنوان گیاهان آپارتمانی با نام Dracaena فروخته می شوند عبارتند از:

    • Dracaena fragrans (دراسنای معطر، گیاه ذرت) دارای برگ های تسمه مانند است که به صورت خوشه ای چشمه مانند از یک ساقه چوبی ضخیم بیرون می آید. این گیاه زمانی که به صورت گلدانی رشد می کند می تواند تا 6 فوت ارتفاع رشد کند. در محیط‌های بیرونی که مقاوم است (مناطق 10 تا 12)، تا 20 فوت رشد می‌کند.
    • Dracaena deremensis گونه‌ای است که به‌طور گسترده کشت می‌شود و ارقام نام‌گذاری شده بسیار زیادی دارد. در فضای باز در مناطق 10 تا 12، این گیاهان می توانند به اندازه بزرگ برسند، اما زمانی که در گلدان مهرنی ، گلدان پلیمری ، سرامیک نشکن رشد می کنند، معمولاً زیر 10 فوت باقی می مانند.
    • Dracaena marginata ( درخت اژدها ) دارای برگ های نازک تر و علف مانند است که از چندین ساقه ضخیم بیرون می آید.
    • Dracaena sanderiana (بامبو خوش شانس) اغلب با دستکاری دقیق جهت نور خورشید به گونه ای آموزش می بیند که ساقه های فر داشته باشد. این یک گیاه جدید و آشنا است که ممکن است فقط چند اینچ قد نگه داشته شود یا تا ارتفاع چند فوتی رشد کند.
    • کوردیلین فروتیکوزا ( درخت کلم، درخت تی یا گیاه تی) گیاهی است نخل مانند با برگ های بنددار ضخیم تر که به صورت فواره مانند در بالای یک یا چند ساقه نازک چوبی ظاهر می شود. دارای برگ های نیزه مانند رنگارنگی است که از پایه قوس می شوند.
  • Cordyline australis (نخل کلم) اغلب به عنوان Dracaena فروخته می شود، زیرا این گیاه در ابتدا تحت این جنس طبقه بندی می شد. این درخت بسیار بزرگ در زیستگاه بومی رشد می کند، اما گیاهان نابالغ اغلب به عنوان گیاهان آپارتمانی استفاده می شوند. برگ های رنگارنگ نازک و علف مانندی دارد که به عادت رشد فواره مانند قوس می شوند. گیاهان آپارتمانی گاهی اوقات با نام دراسینا “Spikes” فروخته می شوند.

اندازه این گونه ها بسیار متفاوت است، اما گونه هایی که به عنوان گیاهان آپارتمانی فروخته می شوند، معمولاً دارای برگ های نیزه مانند یا علف هستند که اغلب از یک یا چند ساقه بیرون می آیند و با گذشت زمان ضخیم و عصایی مانند می شوند.

نام گیاه شناسی Dracaena spp. (همچنین Cordyline spp .)
نام های رایج Dracaena (گونه های مختلف نام های رایج دیگری دارند
نوع گیاه گیاهان همیشه سبز پهن برگ که معمولاً به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند
اندازه بالغ بر اساس گونه متفاوت است. معمولاً زمانی که به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند کمتر از 10 فوت است
قرارگیری در معرض نور خورشید بیشتر گونه ها سایه روشن یا نور فیلتر شده روشن را ترجیح می دهند
نوع خاک خاک غنی و مرطوب؛ مخلوط گلدانی مبتنی بر ذغال سنگ نارس
pH خاک 6.0 تا 6.5 (کمی اسیدی)
زمان شکوفایی متفاوت است؛ گلها عموماً ناچیز هستند
رنگ گل بسته به گونه متفاوت است
مناطق سختی 10 تا 12 (USDA)؛ معمولاً به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند
منطقه بومی آفریقای استوایی، جنوب آسیا، استرالیا،
مشخصات گیاه دراسنا
صنوبر / Slagle کریستال  
مشخصات گیاه دراسنا
مشخصات گیاه دراسنا
مشخصات گیاه دراسنا

 

شرایط رشد دراسنا

نور: آنها می توانند در برابر سایه روشن، به ویژه درختان Ti یا D. marginal مقاومت کنند. D. Draco می تواند آفتاب کامل را تحمل کند .

آب: به طور منظم آبیاری کنید. اجازه ندهید کثیفی خشک شود. D. Draco، با این حال، می تواند در شرایط خشک تر در زمستان مقاومت کند.

دما: بیشتر Dracaena دماهای گرمتر 65 درجه فارنهایت و بالاتر را ترجیح می دهند. D. Draco تنها استثناست که قادر به تحمل دمای تا 50 درجه فارنهایت است.

خاک: کمپوست گلدانی غنی و با زهکشی خوب.

کود: در تابستان به صورت هفتگی یا دوهفته ای تغذیه کنید یا در ابتدای فصل از کودهای آهسته رهش استفاده کنید.

 

تکثیر دراسنا

درختان Ti را می توان از قسمتی از عصا که در کناره های آنها در خاک مرطوب و گرم گذاشته شده جوانه زد. از طرف دیگر، گیاهان مسن را می توان با بریدن نوک و استفاده از هورمون ریشه زایی جوان کرد. لایه بندی هوا روی گیاهان بزرگتر نیز کار می کند.

 

گلدان مجدد دراسنا

در صورت لزوم، معمولاً هر دو سال یکبار یا زمانی که محیط گلدان آنها تمام شده است، مجدداً تعویض کنید.

 

نکات پرورش دهنده دراسنا

به طور کلی  دراسنا گیاهان سختگیرانه ای وجود ندارند و معمولاً در شرایط سایه ای بهتر از بسیاری از گیاهان دیگر عملکرد خوبی دارند. با این حال، با همه آنها به جز D. Draco، مرطوب نگه داشتن خاک به طور یکنواخت در طول سال مهم است – نباید اجازه داد خشک شوند – و در شرایط آبکشی و سرد رشد نمی کنند. شایع ترین علت فروپاشی به طور کلی آب بیش از حد در طول زمستان در ترکیب با شرایط سرد است. اگر گیاه شروع به نشان دادن حاشیه های قهوه ای رنگ کرد، رطوبت را با مه پاشی منظم افزایش دهید.