اگزالیس یک گیاه آپارتمانی منحصر به فرد است که به راحتی در یک اتاق یا محیط قابل مشاهده است. هنگامی که در مورد گیاهانی که به راحتی رشد می کنند، چه در فضای داخلی و چه در فضای باز پرسیده می شود، این زیبایی بنفش یکی از اولین انتخاب ها است.

 

در حالی که اگزالیس به دلیل رنگ های متمایز خود محبوب است، افراد زیادی با نحوه مراقبت از آنها یا نحوه حفظ سلامت آنها برای مدت طولانی آشنا نیستند.

شما قبلا در مورد اگزالیس نمی دانستید؟ برای دانستن همه آنچه باید در مورد این گیاه بدانید، ادامه مطلب را بخوانید.

 

فهرست مطالب

 

پس زمینه گیاه اگزالیس

گیاه اگزالیس: راهنمای کامل رشد و مراقبت (2022)

نام متداول اگزالیس، شامرک بنفش
نام گیاه شناسی Oxalis Triangularis
اندازه ارتفاع 6-8 اینچ، عرض 12 تا 15 اینچ
سبک نور روشن و غیر مستقیم
اصل و نسب آمریکای جنوبی
درجه حرارت 55 تا 67 درجه فارنهایت (شب) نه گرمتر از 75 درجه فارنهایت (روز)
رطوبت رطوبت محیط داخلی متوسط
سمیت سمی

گیاه oxalis که به طور کامل به عنوان Oxalis Triangularis شناخته می شود، با نام های دیگری مانند شبدر کاذب یا شبدر ارغوانی نیز شناخته می شود. oxalis triangularis از خانواده Oxalidaceae است و بزرگترین عضو آن است. این گیاه نام خود را از وجود اسید اگزالید در شاخ و برگ گیاه گرفته است. منشاء اگزالیس از آمریکای جنوبی است.

اگزالیس گیاهی گلدار ریزومات دار است که در تابستان و بهار گلهای سفید یا صورتی تولید می کند که زیبایی گیاه را افزایش می دهد. این گیاهان دارای برگ‌های بنفش تیره هستند، اما می‌توانند در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف دیگری نیز وجود داشته باشند.

یک واقعیت جالب در مورد oxalid triangularis این است که nyctinastic است، به این معنی که برگ های گیاه به نور واکنش نشان می دهند. صبح که نور به آن ها می رسد، باز می شوند و وقتی تاریک می شود، بسته می شوند. اگزالیس را می توان در فضای باز و داخل خانه پرورش داد، و گاهی اوقات، از بین بردن آنها در خارج سخت است، حتی زمانی که شما آنها را نمی خواهید، دوباره رشد می کنند.

با این حال، با مراقبت مناسب، آنها می توانند در داخل خانه ماندگاری طولانی داشته باشند. آنقدر که می توانند سال ها زندگی کنند. آیا اگزالیس در خانه خود دارید؟ برای خرید آماده می شوید؟ در اینجا بیابید، آنچه را که باید در جای خود قرار دهید.

هنگامی که اگزالیس در فضای باز در خاک کاشته می شود، اغلب خود بذر می شود، آنها توسط اکثر کشاورزان یا باغبانان به عنوان علف هرز در نظر گرفته می شوند و از این رو ممکن است نیازی به تکثیر آنها نداشته باشید.

الزامات تکثیر گیاه اگزالیس

در اینجا الزامات ساده برای پرورش اگزالیس در خانه آورده شده است.

1. نور

اگزالیس از نور مستقیم خورشید لذت می برد. با این حال، این فقط می تواند برای چند ساعت طول بکشد. بهتر است در نور غیر مستقیم روشن کاشته و رشد کند. اگر برای نظارت بر مدت زمانی که اگزالیس شما برای دریافت نور مستقیم خورشید می گذراند در دسترس نیستید، ممکن است بخواهید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

2. خاک

وقتی صحبت از انتخاب خاک می شود، اگزالیس مثلثی با بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر تفاوتی ندارد. اگزالیس بهتر است در خاک غنی، با زهکشی خوب و حاصلخیز کاشته شود. می توانید مخلوط گلدانی با کیفیت بالا خریداری کنید. همچنین می توانید مخلوطی از ذغال سنگ نارس اضافه کنید تا خاک متخلخل تر شود. شما به خاکی نیاز دارید که رطوبت را حفظ کند اما گیاه را خیس نکند. PH خاک 7.6 تا 7.8 خوب است.

3. آب

برای آبیاری موثر، باید مطمئن باشید که  گلدان مهرنی ، سرامیک نشکن ، گلدان پلیمری  های شما دارای سیستم زهکشی خوبی هستند. باید بدانید که اگزالیس در خاک خیس یا بیش از حد مرطوب به درستی رشد نمی کند، از این رو باید زمانی که خاک سطحی خشک است، برای آبیاری گیاهان خود آماده شوید، می توانید برنامه ای ایجاد کنید که بهترین کار را برای شما دارد، یعنی هر دو هفته یک بار.

4. رطوبت

رطوبت برای اگزالیس مهم است، رطوبت متوسط ​​اتاق برای اگزالیس شما مناسب است و ممکن است نیازی به تامین رطوبت اضافی برای گیاهتان نباشد. با این حال، متوجه می شوید که محیط داخلی شما کمتر مرطوب شده است. ممکن است بخواهید هر چند وقت یکبار گیاه را غبارآلود کنید یا جایگزین دیگری برای رطوبت گیاه خود ارائه دهید.

5. دما

برای راضی نگه داشتن اگزالیس، باید آنها را بین دمای 60 تا 70 درجه قرار دهید. اگزالیس را هرگز نباید در دمای بالاتر از 75 درجه در روز یا کمتر از 55 درجه در شب قرار داد.

6. گلدان

مهم ترین نکته ای که در خرید یک گلدان ایده آل برای گیاه خود باید به آن توجه کنید این است که گلدان باید دارای سوراخ های زهکشی باشد. این به عبور آب و جلوگیری از پوسیدگی ریشه گیاه کمک می کند.

7. کود

اگزالیس بدون کود نیز می تواند به خوبی زندگی کند، با این حال، می توانید با تغذیه ماهانه به آن ها، به خصوص در طول فصل رشد، کمک کنید. می توانید در ابتدای فصل رشد و سپس سه ماه بعد از کود آهسته رهش استفاده کنید یا می توانید با کود مایع رقیق شده گیاهان آپارتمانی به آنها تغذیه کنید. تغذیه آنها با کود زیاد می تواند منجر به تجمع نمک معدنی شود و این می تواند به ریشه گیاه آسیب برساند.

اگر متوجه شدید که گیاه خود را با کود زیاد تغذیه کرده اید، می توانید نمک معدنی را خارج کنید. روش های زیر برای دفع نمک های معدنی آورده شده است.

  • گیاه خود را داخل سینک ببرید و به آرامی آن را زیر آب قرار دهید تا به مدت 3 دقیقه بماند.
  • اجازه دهید آب از گلدان خارج شود و آن را به مکانی روشن ببرید.
  • بگذارید خشک شود و آن را به حالت معمول خود برگردانید و برنامه مراقبت عادی را ادامه دهید.

تکثیر گیاه اگزالیس

شما می توانید اگزالیس را از طریق تقسیم و بذر تکثیر کنید. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

1. تقسیم کردن

بهترین زمان برای تکثیر اگزالیس زمانی است که در دوره خواب است، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پیاز را جدا کرده و دوباره در گلدان جدید بکارید.

شاخ و برگ های مرده یا قهوه ای را جدا کنید سپس گیاه را با احتیاط از گلدان خارج کرده و خاک را از پیاز جدا کنید. با استفاده از چاقو، گیاه را به چند قسمت تقسیم کنید. شما می توانید هر چند بخش که می خواهید ایجاد کنید، به شرطی که هر یک از آنها یک تکه از ریشه داشته باشد.

سپس می توانید لامپ های جدید را با مخلوط گلدان مناسب دوباره در گلدان قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که بلافاصله پیوند جدید را تا زمانی که مرطوب شود آبیاری کنید. هر زمان که خاک پس از انجام پیوند خشک شد، می توانید در اولین فصل رشد به آبیاری ادامه دهید.

2. بذر

بذر را 1 اینچ در خاک قرار دهید، می توانید این کار را زمانی انجام دهید که دمای آن 55 درجه فارنهایت باشد.

مطمئن شوید که بذر به درستی با خاک پوشانده شده است. خاک را آبیاری کنید و آن را مرطوب نگه دارید تا شروع به جوانه زدن کند. هنگامی که متوجه شدید گیاه شروع به جوانه زدن می کند، آبیاری آن را در اولین فصل رشد ادامه دهید تا خاک مرطوب بماند.

مراقبت از گیاه اگزالیس: چگونه از گیاه اگزالیس خود مراقبت کنید

گیاه اگزالیس: راهنمای کامل رشد و مراقبت (2022)

موارد زیر راه های دیگری برای مراقبت از oxalis triangularis خود در خانه و حفظ سلامت آنها برای مدت طولانی در داخل خانه است.

  • اگزالیس به طور طبیعی بوته ای است، با این حال، اگر باید آنها را هرس کنید، بهترین زمان برای هرس آن ها بعد از یک شکوفه دهی بزرگ است. به سادگی از شر سیستم گل قدیمی خلاص شوید، این باعث می شود دوباره شکوفا شوند. همچنین می توانید از شر برگ ها و شاخ و برگ های مرده و قهوه ای خلاص شوید.
  • ممکن است نیازی به گلدان مجدد گیاه نداشته باشید، فقط هر چند سال یکبار این کار را انجام دهید. هنگام گلدان مجدد، مطمئن شوید که گیاه را مجدداً در یک ظرف بزرگتر قرار دهید، همچنین می توانید همان گلدان را نگهداری کنید اما خاک گلدان را تغییر دهید.
  • oxalis triangularis برای حیوانات و کودکان سمی است، همانطور که در خانه زیبا است، ممکن است بخواهید آن را در فاصله ایمن از آنها نگه دارید.
  • با اگزالیس، چیزی به عنوان دوره استراحت وجود دارد. اگر متوجه شدید گیاه شما در حال از بین رفتن است، به این معنی است که گیاه شما در حال خوابیدن است. شما نیازی به وحشت ندارید، اگزالیس پس از استراحت لازم به زندگی باز می گردد.
  • مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر، اگزالیس نیز می تواند تحت تاثیر آفات و بیماری های متعددی قرار گیرد. شناخته شده ترین آنها پوسیدگی ریشه است که به دلیل آبیاری بیش از حد یا خیس بودن خاک ایجاد می شود. شپشک های آرد آلود و کنه های عنکبوتی نیز می توانند به شاخ و برگ گیاه آسیب بزنند. گیاه شما ممکن است از بیماری های قارچی نیز رنج ببرد.
  • بیماری های قارچی روی اگزالیس اغلب در اثر آبیاری بیش از حد ایجاد می شود. از این رو هنگام آبیاری باید مراقب باشید. شما باید مطمئن شوید که گیاهان خود را به محض اینکه متوجه آلوده شدن آنها به آفات یا بیماری ها شدید، درمان کنید.
  • نور روشن، رطوبت و خاک خوب برای اگزالیس بسیار مهم هستند.
گیاه اگزالیس: راهنمای کامل رشد و مراقبت (2022)

افکار نهایی

شبدر ارغوانی را گیاهی آسان برای رشد می نامند. با مراقبت و درمان مناسب، می توانید مطمئن باشید که این گیاه را برای مدت بسیار طولانی همراه خود خواهید داشت. بسیاری کشف کرده اند که گیاهان اگزالیس نه تنها می توانند خانه شما را زیبا کنند، بلکه می توانند برای اهداف دارویی نیز استفاده شوند.