گیاه رژ لب

نام گیاه شناسی: Aeschynanthus radicans

گیاه رژ لب با مراقبت آسان برای یک سبد آویز ایده آل است. قرار دادن آن در سطح چشم،  انگورهای ضخیم دنباله دار آن را با گل های دیدنی نشان می دهد.

گیاه رژ لب Aeschynanthus radicans

Lipstick Plant (Aeschynanthus radicans) in pot, isolated on white background

گیاه رژ لب را بشناسید

این گیاهان همیشه سبز در زیستگاه جنگل های بارانی بومی خود، به صورت اپی فیت رشد می کنند ، روی درختان نشسته اند، جایی که  تاک های بلندشان در امتداد شاخه های پوشیده از خزه پخش می شوند. به این گیاهان خانگی گلدار گرمسیری  همان نور خورشید و رطوبت را بدهید و رشد آنها بسیار آسان است.

برگ های ضخیم و براق 2-4 اینچ (5-10 سانتی متر) طول دارند و ساقه های دنباله دار را می پوشانند و این تاک  را به لهجه ای سرسبز و گرمسیری برای خانه شما تبدیل می کند.

با این حال، جذابیت واقعی گل‌های لوله‌ای آن است که از یک کاسه گل به رنگ‌های روشن بیرون می‌آیند که  شبیه رژ لب در لوله هستند. اغلب، آنها را به رنگ قرمز می بینید، اما برخی از گونه های کمیاب تر دارای  شکوفه های قرمز تیره، نارنجی، زرد یا مرجانی هستند.

گیاه رژ لب Aeschynanthus radicans

lipstick plant.

انواع Aeschynanthus

چندین گونه از  Aeschynanthus  با برچسب  گیاه رژ لب  یا  Lipstick Vine را خواهید یافت. Aeschynanthus radicans یکی از محبوب ترین ها برای رشد در داخل خانه است.

«Variegated» دارای رنگ‌های سفید کرمی  و شکوفه‌های قرمز روشن است.  «Fireworks» ،  «Frostfire»  و  «Flash»  همگی هیبریدهای خودنمایی با گل‌های قرمز آتشین هستند. “مونالیزا”  یک شکوفه پرکار با خوشه هایی از گل های قرمز است.

مراقبت از گیاه رژ لب در تمام طول سال

دوباره ریختن… یا نه. گیاهان رژ لب اهمیتی به  گلدان مهرنی ، سرامیک نشکن ، گلدان پلیمری  مجدد ندارند. در بهار یا تابستان زمانی که ریشه‌ها  گلدان را پر می‌کنند، آن را به گلدانی با اندازه 1 تا 2 اینچ بزرگتر منتقل کنید. کمی بسته نگه داشتن گیاه در گلدان به شکوفه دادن آن کمک می کند.

دوباره آن را هرس کنید.  ساقه های پشت را پس از گلدهی در صورت نیاز هرس کنید. برای جلوگیری از ساق دار شدن و تشویق به شاخه زدن می توانید تا 1/3 گیاه را قطع کنید. گل ها در نزدیکی نوک ساقه های جدید رشد می کنند، بنابراین از این طریق شکوفه های بیشتری خواهید داشت.

نکته هرس

همیشه بعد از یک گره برگ (محلی که برگ به ساقه چسبیده است) هرس کنید. برای جلوگیری از پارگی دندانه دار و بیماری از قیچی هرس تیز و تمیز استفاده کنید.

رطوبت را بالا ببرید. اگر رطوبت نسبی به کمتر از 50 درصد رسید، از یک سینی سنگریزه یا مرطوب کننده اتاق سرد استفاده کنید  تا رطوبت هوا را افزایش دهید. مه پاشی منظم نیز کمک می کند. به یاد داشته باشید که گیاهان آویزان در نزدیکی سقف در معرض  هوای گرم تری قرار می گیرند که می تواند سریعتر آنها را خشک کند.

به آن استراحت زمستانی بدهید. استراحت کمی خنک تر و خشک تر به این گیاه در زمستان باعث شکوفه های بیشتر  در بهار و تابستان می شود. در این مدت کوددهی را متوقف کنید و گیاه را در نور روشن نگه دارید. آن را از دریچه های گرما و انفجارهای سرد از درها و پنجره ها دور نگه دارید  .

گیاه رژ لب Aeschynanthus radicans

نکات مراقبت از گیاه رژ لب

منبع: آسیای جنوب شرقی

ارتفاع:  ساقه های دنباله دار تا 2 فوت (60 سانتی متر) طول دارند.

نور: نور روشن با مقداری آفتاب مستقیم در زمستان. گیاهانی که شکوفا نمی شوند نور کافی دریافت نمی کنند. گیاه خود را در مکانی روشن قرار دهید و می  توانید در تمام بهار و تابستان منتظر گل باشید.

آب: بهار تا پاییز به طور کامل آبیاری کنید تا بین دو آبیاری خاک کمی خشک شود. در زمستان که رشد کندتر است، خاک را کمی خشک تر نگه دارید  . چروکیده شدن برگها نشانه خشکی خاک است. برگ های زرد معمولاً نشان دهنده آب زیاد است.

رطوبت:  سعی کنید رطوبت نسبی را در حدود 50 درصد یا بیشتر نگه دارید. هوای داخل خانه می تواند در طول ماه های زمستان به شدت خشک شود بدون اینکه ما متوجه آن شویم. بهتر است به جای حدس زدن، از مانیتور رطوبت در نزدیکی کارخانه استفاده کنید. راه های آسان برای افزایش رطوبت گیاهان آپارتمانی گرمسیری خود را کشف کنید.

دما:  میانگین دمای اتاق 65-75 درجه فارنهایت/18-24 درجه سانتی گراد. این بومی استوایی نوسانات دما را دوست ندارد — آن را از دریچه های گرما/AC و بادهای سرد از درها و پنجره ها دور نگه دارید.

خاک: مخلوط گلدانی بر پایه پیت ماس. پرلیت اضافه شده به هوادهی ریشه ها و تسریع زهکشی کمک می کند و  از غرق شدن خاک جلوگیری می کند. مخلوط گلدان بنفشه آفریقایی برای گیاه رژ لب ایده آل است.

کود:  هر 2 هفته یکبار بهار تا پاییز با یک کود محلول در آب رقیق شده به نصف تغذیه کنید. از کودهای حاوی فسفر بالا برای کمک به گلدهی استفاده کنید (مانند NPK 15-30-15). در زمستان غذا ندهید .

تکثیر:  4-6 قلمه نوک ساقه (10-15 سانتی متر) در بهار یا تابستان بردارید.