Caren White یک استاد باغبان و مربی در مدرسه Home Gardeners است. او بیش از یک دهه است که با باغ های راتگرز در ارتباط بوده است.

چگونه زبرا هاورثیا (کاکتوس زبرا) هاوارتیا گورخری را پرورش دهیم

ویکی‌مدیا کامانز

هاورتیا مورد علاقه من هاوارتیا گورخری است. من عاشق لکه های برجسته روی برگ هایش هستم. با ساکولنت های دیگه من خیلی فرق داره.

زبرا هاورتیا ، هاوارتیا گورخری چیست؟

هاوارتیا گورخری ( Haworthiopsis attenuata ) یک آبدار کوچک است که بومی آفریقای جنوبی است. خانواده Haworthiopsis شامل گونه های زیادی است، اما attenuata یکی از گونه هایی است که اغلب رشد می کند. آنها را اروپایی‌ها در دهه 1600 “کشف کردند” و به اروپا آوردند، جایی که از آن زمان تا به حال محبوب بوده‌اند. تقریباً در هر جایی که گیاهان فروخته می‌شوند، به راحتی در دسترس هستند. من از یک فروشگاه مواد غذایی خریداری کردم.

این گیاه در گل رزتی رشد می کند که معمولاً 1 تا 3 اینچ قطر دارد. برگها با لکه های سفید برجسته معروف به غده مشخص می شوند. آنها در دو طرف برگها ظاهر می شوند. برگها به ارتفاع 3 تا 5 اینچ رشد می کنند.

گلها ریز و سفید هستند. زمان شکوفه ها نوامبر و دسامبر است.

چگونه زبرا هاورثیا (کاکتوس زبرا) هاوارتیا گورخری را پرورش دهیم

گیاهان به صورت توده‌هایی رشد می‌کنند که گیاهان اصلی به‌علاوه آفست هستند.

ویکی‌مدیا کامانز

چگونه زبرا هاورثیا ، هاوارتیا گورخری را پرورش دهیم

زبرا هاورثیا هاوارتیا گورخری فقط در منطقه 11 مقاوم هستند، بنابراین معمولاً در داخل خانه به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند. در داخل خانه آنها نور روشن را دوست دارند، اما نور مستقیم را نه. سعی کنید آنها را در یک پنجره نوردهی شرقی پرورش دهید که در آن فقط آفتاب صبحگاهی دریافت کنند. یک پنجره نوردهی غربی نیز کار خواهد کرد. از قرار گرفتن در معرض جنوب دوری کنید. یعنی نور خورشید خیلی زیاده در زیستگاه بومی خود، آنها اغلب در سایه مانند زیر سنگ رشد می کنند.

به راحتی می توان تشخیص داد که گیاه شما در محل مناسبی قرار دارد یا خیر. اگر برگهای  هاوارتیا گورخری سفید یا زرد شود، بیش از حد در معرض نور خورشید قرار می گیرد. اگر برگها شروع به محو شدن کنند، آفتاب کافی نیست. مکان آن را بر این اساس تنظیم کنید. اگر دوست دارید در تابستان به گیاهان آپارتمانی خود یک تعطیلات در فضای باز بدهید، این گیاه را در سایه قرار دهید.

صبر کنید تا گیاه خود را بیرون بگذارید تا دمای شب به بالای 50 درجه فارنهایت برسد. در پاییز زمانی که دمای شب به 50 درجه فارنهایت می رسد، آن را به داخل خانه برگردانید.

زهکشی بسیار مهم است. اغلب این گیاهان در ظروف زیبا مانند فنجان های چای که فاقد سوراخ زهکشی هستند فروخته می شوند. شما باید هاورثیا خود را به ظرفی که دارای سوراخ زهکشی است پیوند بزنید و از فنجان چای برای چای خود استفاده کنید. بدون سوراخ زهکشی، گیاه به معنای واقعی کلمه غرق می شود و می میرد.

از خاک گلدانی استفاده کنید که مخصوص کاکتوس است. در صورت نداشتن می توانید از خاک گلدان معمولی استفاده کنید و چیزی مانند پرلیت یا پوکه برای بهبود زهکشی اضافه کنید. از شن و ماسه اجتناب کنید. شن و ماسه خاک را مسدود می کند و از زهکشی آن جلوگیری می کند.

این گیاهان را فقط زمانی آبیاری کنید که خاک خشک شده باشد. آب زیاد باعث مرگ آنها می شود. آنها را با کودی که برای کاکتوس ها در فصل رشد تابستانی یک بار در ماه تهیه می شود، کود دهید. شما همچنین می توانید از کود گیاهان آپارتمانی استفاده کنید که تا ¼ قدرت رقیق شده است، اگر این همه چیزی است که در دست دارید.

به ادامه بروید

چگونه زبرا هاورثیا (کاکتوس زبرا) هاوارتیا گورخری را پرورش دهیم

برای ایجاد گیاهان جدید می‌توانید افست‌ها را از والدین تقسیم کنید.

ویکی‌مدیا کامانز

چگونه زبرا هاورتیا هاوارتیا گورخری را تقسیم کنیم

هاوارتیا گورخری به صورت توده ای رشد می کنند، زیرا آنها به صورت افست تولید مثل می کنند. افست گیاهی از نظر ژنتیکی یکسان است که از طریق پیوند به گیاه “والد” رشد می کند. برای راه اندازی کارخانه های جدید می توانید این افست ها را حذف کنید.

گیاه خود را به آرامی از  گلدان مهرنی ، سرامیک نشکن ، گلدان پلیمری  خارج کنید. انحراف‌ها، بچه‌هایی هستند که در اطراف بیرون گل سرخ گیاه اصلی رشد می‌کنند. اگر افست ها برای مدتی در حال رشد بوده اند، ممکن است قبلاً از گیاه مادر جدا شده باشند. وقتی توده را از گلدان خارج کنید، به معنای واقعی کلمه از گیاه اصلی می افتند.

آنها باید قبلاً یک سیستم ریشه کاملاً توسعه یافته داشته باشند و آماده کاشت در گلدان خود هستند.

اگر آفست ها هنوز به گیاه اصلی یا مادر متصل هستند، می توانید به آرامی آنها را جدا کنید یا از یک چاقوی تیز برای جدا کردن آنها از گیاه مادر استفاده کنید. در این صورت، نقطه ای که آنها به والدین چسبیده اند، زخم مرطوب خواهد بود. اینها را فوراً نکارید.

برای چند روز آن را بدون کاشت بگذارید تا زخم خشک شود. این امر از نفوذ بیماری یا آفات به زخم پس از کاشت افست جلوگیری می کند. هنگامی که زخم خشک شد، می توانید افست را در گلدان خود بکارید.

چگونه می توان زبرا هاورثیا هاوارتیا گورخری را از قلمه برگ پرورش داد

پرورش هاورثیا هاوارتیا گورخری از طریق قلمه برگ دشوارتر از تکثیر از طریق افست است. با احتیاط یک برگ را برای گل رز جدا کنید و مطمئن شوید که مقداری از ساقه ای که به آن چسبیده است را حفظ کرده اید. آن را برای چند روز بیرون بگذارید تا زخم درست مانند حالت افست خشک شود.

هنگامی که زخم خشک شد، می توانید به آرامی ½ اینچ پایین را به خاک گلدانی که برای کاکتوس فرموله شده است فشار دهید. کم آبیاری کنید. در نهایت گیاهان جدید از برگ شروع به رشد خواهند کرد. هنگامی که اندازه آنها 1 تا 2 اینچ شد، می توانید گیاهان جدید را جدا کرده و در ظرف مخصوص خود بکارید.